top of page
תמונת הסופר/תנעמי כרמי - מנכ"לית דה ליסט

מגמות בדיגיטל ל-2024 - מה חשוב לדעת לקראת בניית אסטרטגיה שיווקית?

עודכן: 10 בדצמ׳ 2023

למאמר הזה יש גם גרסת וידאו - צפו, וגם פרק בפודקאסט - האזינו.


המגמה של 2023 היתה בינה מלאכותית. מה המגמה ל-2024?
בינה מלאכותית? זה כל כך 2023

2023 היתה שנת ה-AI. צ'ט GPT פרץ לחיינו בנובמבר 2022, והשפיע לעומק על כל תחום שיווקי -


הרבה מעבר לדיגיטל. אני לא צריך להרחיב בנושא, נכון?


ומה יהיה ב-2024?

כמו עם ה-AI, הבנה לעומק של מה קורה בדיגיטל עכשיו, בנובמבר-דצמבר 2023, תתן לנו נקודת מבט חכמה יותר לבניית אסטרטגיה שיווקית. למרבה המזל, סקירת וניתוח חדשות הדיגיטל הוא חלק מהעבודה שלנו כאן בדה ליסט - אחרת, איך נוכל להתאים לכם את המערכות, הכלים והאנשים הכי נכונים לשיווק הדיגיטלי שלכם? (כן כן, שיווק עצמי חסר בושה. בשביל זה אני פה, לא? ;) ).


ואם מסתכלים על המגמות הכי משמעותיות בדיגיטל מספטמבר ועד דצמבר, אין ספק ש...


2024 בדיגיטל - שנת הרגולציה

2024 בדיגיטל - שנת הרגולציה

בספטמבר 2023 הוציא האיחוד האירופי לאוויר את ה Digital Markets Act - החוקים החדשים להתנהלות חברות הענק בדיגיטל. בניגוד לנטייה של קובעי מדיניות לדבר באופן כללי ואמורפי, החוקים האלה פונים ספציפית לענקיות שמנהלות את חיינו בדיגיטל - גוגל, מטא, אמזון, טיקטוק, אפל ומייקרוסופט (שהיא חלק גם מצ'אטGPT), וקובעים עבורן כמה כללים מאוד חדים וברורים... ומשני עולמות.

הרגולציה של האיחוד האירופי על ענקיות הדיגיטל
הרגולציה של האיחוד האירופי על ענקיות הדיגיטל

הנה הצצה קטנה - רעידת אדמה ממש.


כדאי לשים לב במיוחד לשתי חובות ושני איסורים:

  • חובה לאפשר למפרסמים למדוד את התוצאות באמצעות כלים חיצוניים. כן, הכוונה היא שאפשר יהיה למדוד את תוצאות הקמפיינים בעצמנו, ולא רק להאמין לתוצאות שגוגל ומטא מספרות לנו שהשגנו.

  • חובה לאפשר לעסקים להשלים עסקאות רכישה מחוץ לפלטפורמה. כלומר, לאפל ולאנדרואיד, שמרוויחות אחוזים מכל מכירה באפליקציה בחנות האפליקציות שלהן, אסור יהיה לאסור על השלמת המכירה באתר. בעיקר לאפל.

  • אסור לתעדף מוצרים ושירותים של הפלטפורמה. כלומר, לגוגל ואמאזון יהיה אסור לקדם את המוצרים של עצמה מעל אחרים. תראו למשל את התביעה הזו שמתנהלת כרגע בארה"ב נגד אמזון, ועשויה לשנות לעומק את הפעילות שלה - ואת עולם האיקומרס.

  • והכי מהפכני - אסור לעקוב אחרי משתמשים מחוץ לשירותי הליבה של הפלטפורמה.

כן, זה אומר שהפרסום בגוגל, פייסבוק ואינסטגרם ייפגע קשה, לפחות באירופה - כיוון שהן לא יוכלו יותר להשתמש בפיקסלים שאנחנו שותלים בכל האתרים שלנו כדי לעקוב אחרי המשתמשים. לנו, אנשי השיווק, מותר יהיה להשתמש במידע של מי היה באתר של המותג ולהגיש לו פרסומות בהתאם - אבל גוגל ומטא לא יוכלו לפלח קהלים על סמך אתרים אחרים שביקרו בהם.

זה שינוי כל כך מהפכני, שגוגל נערכת לו כבר שנתיים, וכבר התחילה לכבות את המעקב הרגיל שלה בדפדפני כרום. כן, עכשיו. כן, גם בארץ. הקדשתי למהפך הזה וידאו שלם משל עצמו - אפשר לצפות כאן.


אז מה עושים?

למעקב אחרי גולשים - הדבר החשוב ביותר הוא לוודא שאנשי הקמפיינים שאנחנו עובדים איתם מוכנים עם אסטרטגיה לעולם שאחרי עוגיות צד ג'. כי הוא מגיע, ממש עכשיו. לשאול אותם מה התכנית - ולוודא שיש להם אחת כזו. (כן, אפשר להתייעץ איתי בנושא).


והנה 4 כללי אצבע שיבטיחו שאסטרטגיית השיווק שלכם ב-2024 תתן לכם יתרון תחרותי, שלא ייפגע מהשינויים הצפויים:


1. פזרו את הביצים בלפחות שני סלים (ועדיף ביצי וידאו)


בזמנים של רעידות אדמה, אסור לסמוך יותר מדי על היציבות של ערוץ שיווק אחד. הגיוני, נכון? בטח

כשהרגולציה מכריחה את אינסטגרם ומגוון רשתות להתנסות עם מנויים בתשלום, נטולי פרסומות.


מצד שני, פיזור על יותר מדי ערוצים יביא לעומס על משאבי הזמן והתקציב שלכם.


מומלץ לבחור השנה ברשת חברתית ראשית אחת, לצד לפחות ערוץ שונה - דוגמת קידום בגוגל או יוטיוב, פרסום באאוטבריין או טאבולה - ואולי פודקאסט?

וכן, אפשר ומומלץ להתאים את התכנים מהרשת הראשית לרשת נוספת, ומהערוץ הלא-חברתי לרשת וחזרה.


והכי טוב - ליצור קטעי וידאו שעובדים יחד.


אסטרטגיית העל הטובה ביותר היא אסטרטגיית העץ:

יצירת כמה סרטי וידאו ראשיים, שמעמיקים את ההיכרות והאמון של הקהל עם המותג - מהסוג שיככב ברילז של אינסטגרם ופייסבוק, באתר וביוטיוב;

וגזירה של ענפים מהם - סרטונים קצרים יותר לסטוריז, לטיקטוק וליוטיוב שורטס.

הסטוריז מפנים לריל, יוטיוב שורטס מפנים לסרט ארוך יותר (כתבתי על כמה זה חשוב כאן), וכך יוצרים גם עושר של סרטונים שכיף לגלות אתכם באמצעותם, וגם קטעים ארוכים יותר להעמקת היכרות.


2. להשקיע באיסוף וניתוח המידע


אני רואה את זה (כמעט) בכל ארגון שאני מגיעה לייעץ לו, בארץ: המידע מהערוצים הדיגיטליים מפוזר - ולכן קשה לנתח את ההשפעה שלהם אחד על השני, ולהבין באמת מה מביא ערך ותועלת... ומה מבזבז לנו זמן וכסף.


כאן אין צד אחד וצד שני. השנה זה פשוט חשוב מתמיד.

  • הערוצים משתנים - ולכן חשוב למדוד אותם כל הזמן.

  • הרגולציה מכריחה את המערכות לאפשר חיבור למערכות מדידה - ולכן זה הופך קל יותר ויותר.

  • והמעקב אחרי מידע ממקורות חיצוניים כמו עוגיות צד ג' פשוט הופך לאסור - ולכן החשיבות של המידע שלנו, מהערוצים שלנו, עולה.


תראו, למשל, מה גוגל מיהרה להשיק באוקטובר - מערכת למפרסמים בלבד שמאחדת בין ערוצי המידע מהלקוחות והקהלים שלנו:

המערכת שגוגל מציעה ליום שאחרי עוגיות צד ג

(וכן, אפשר להתייעץ איתי לגבי אילו מערכות ניתוח מידע הכי נכונות לכם, אבל בטח הבנתם את זה עד כאן...).



3. להשקיע בחוויית שימוש חלקה


כבר כמה שנים שהמעבר בין פרסום לרכישה הרבה יותר חלק מבעבר - פייסבוק ואינסטגרם מאפשרות לתייג

מוצרים וליצור עמודי מוצר בתוך הפלטפורמה, לטיקטוק יש חנות משלה וגוגל שופינג היא יופי של חוויה למשתמשים.


כל אלו הגיעו בזכות שופיפיי, מערכת בניית חנויות חכמה וממזרית, עם אסטרטגיה ברורה - שיתופי פעולה. כמו סוחר נשק שמוכר אותו לשני הצדדים במלחמה, היא בנתה חנויות פנימיות לכל הפלטפורמות האלה.


והנה, ממש עכשיו, המתחרה הגדולה שלה אמזון החליטה ללמוד ממנה, ויצרה שיתוף פעולה דומה עם פייסבוק ואינסטגרם. כן, כמובן שלרגולציה שמאיימת על אמזון ומטא גם יחד היתה השפעה משמעותית פה.


כלומר, יש פה טרנד חוצה תחרות ופלטפורמות: חווית שימוש חלקה, מהירה ונוחה.


ואם כל העולם הולך לשם במהירות מסחררת, איפה זה ישאיר אתכם, אם חווית השארת הפרטים או הרכישה אצלכם תהיה רבת-שלבים, מעיקה או עוצרת את החווייה לעיתים קרובות מדי?

אשאיר לכם את התשובה ;)


4. תוכן הוא המלך - אבל אותנטיות היא המלכה


שימו לב לשינוי הכי משמעותי באלגוריתם החיפוש של גוגל השנה, שנכנס ממש עכשיו: הוא מעלה מידע אישי, מיד ראשונה, גבוה יותר בחיפוש מאשר רשימות, לינקים ומידע ממקורות אחרים.

"12 דברים לעשות עם הילדים בממ"ד" - אאוט, "איך עזרתי לילדים האישיים שלי ליהנות מהממ"ד" - אין. (שמתם לב שהפוסט הזה, למשל, כתוב עם לא מעט "אני" ו"אפשר להתייעץ איתי"? זו הסיבה).


השינוי הזה מהפכני, כי עד עכשיו גוגל העדיפה ריבוי מידע שיאפשר לקהל למצוא את כל המידע בבת אחת. אז מה קרה?


טיקטוק קרתה. דור הזי בארה"ב מחפש יותר בטיקטוק וביוטיוב מאשר בגוגל. כן.


למה? כי הסרטונים מיד ראשונה שם אותנטיים יותר. בכלל, טיקטוק עם החיספוס והאנושיות שלה מביאה אלינו מגמה גוברת והולכת של אותנטיות.


אז כן, כדי להתמודד עם השינוי בגוגל - זה זמן טוב לערוך את הפוסטים הכי מצליחים בבלוג לגוף ראשון ולחוויות אישיות.


וכדי להצליח ב-2024, התוכן שלנו חייב להיות אותנטי יותר מתמיד.



האם התחזיות האלה בטוחות?


שום דבר לא בטוח, בטח שלא בשיווק. אבל כל 4 כללי האצבע כאן הם לא תחזית - הם החלטות אסטרטגיות לגבי השיווק שלכם, שבוודאות יתנו לכם ייתרון תחרותי בנוף שמתגבש ב-2024.


אפשר להתייעץ איתך לגבי האסטרטגיה?


נו באמת, לא הזכרתי את זה מספיק?

אפשר לשריין לעצמך שיחה קצרה בזמן שנוח לך כאן

או ליהנות משירותי האסטרטגיה, האיבחון והתאמת הכלים שלנו - ווטסאפו לנו ונדבר!






Comments


bottom of page