רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!
מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.
מהדורה שבועית 25.8.24.
הכי חשוב השבוע: מה צפוי בעקבות פסיקת גוגל? ואיך כדאי להיערך?
בואו נתחיל בשולי השוליים הישראליים של הדברים:
לא, השופט Amit שקבע שגוגל היא מונופול שעובר אפילו על החוקים המתירניים להפליא של ארה"ב הוא לא ישראלי. קוראים לו אמיט, לא עמית, והוא ממוצא הודי. זה בטח פחות מטריד אנשים שלא מנתחים את הר החדשות הפסיכי הזה למחייתם. אבל הי, הנה העברתי את העובדה הראשונה (מונופול וכו') בכיף.
כן, הביקורות בגוגל חזרו לישראל! לא יודעת אם זה קשור, אבל אחת ההשפעות המידיות של הפסיקה היא השקה של שלל שירותים בגוגל. אז עוד על הביקורות כאן בהמשך.
עכשיו, לנושא עצמו:
כן, השופט מהטה קבע בפסיקה (תקדימית!) שגוגל עברה, ובגדול, על חוקי התחרות.
כן, עיקר הבעיה היא תועפות הכסף שהיא שילמה לגופים שונים, ממוזילה ועד אפל, כדי שגוגל תהיה ברירת המחדל לחיפוש של כולנו.
כן, יהיו לנושא הזה מגוון השפעות בינלאומיות נרחבות - זה מסר מאוד בולט לשאר ענקיות התקשורת - והשפעה מאוד מהותית על עולם הדיגיטל.
לא, העולם לא ישתנה בפעם הבאה שנמצמץ. דברים משפטיים כאלה לוקחים שנים על גבי שנים.
מצד שני, כן צפויות מגוון השפעות מידיות ועקיפות - החל מהשקעות בסטאטאפים בתחום החיפוש והפרסום שפתאום מזנקות וכלה בהצעות שונות ומשונות שמיד ינחתו לנו בתיבת הדואר, שכדאי ורצוי להיערך אליהם. אז...
מה כן יקרה? למה חשוב להתכונן?
השפעות לטווח הארוך
בית המשפט עוד לא החליט איזה סעדים גוגל תצטרך לתת בעקבות הפסיקה. רוב המומחים מסכימים על 3 אפשרויות סבירות - איך הן עשויות להשפיע על תכניות השיווק שלנו?
1. הסעדים הקלאסיים הם בגדר נו נו נו מהשופט: דברים בסגנון "יותר שקיפות" או "לא להעדיף את המוצרים של עצמך בחיפוש" הם לא באמת דברים שאפשר להבין אם גוגל מבצעת בנאמנות או לא (רמז: לא).
אפילו הפסקת עסקאות-הענק שהופכות את גוגל לברירת המחדל סביר שתפגע יותר במי שמקבלים את הכסף הזה מגוגל, כי האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה כל כך שאפילו במילון אוקספורד המילה "לגגל" משמעותה לחפש באינטרנט. באנדרואיד כולנו יכולים כבר מזמן לבחור מה יהיה דפדפן ברירת המחדל, ונחשו מה כולם בוחרים.
2. שאלת המפתח כאן היא האם בית המשפט יכריח את גוגל לפרק את השירותים שלה לכמה חברות נפרדות. זה קרה פעם, בעבר, עם חברת התקשורת AT&T בארה"ב.
אם גוגל תחוייב לעשות הפרד-ומשול בין החיפוש לפרסום, סביר להניח שיקרו שלושה דברים מרכזיים:
הפרסום יהיה יעיל פחות
אבל יקר הרבה פחות
החיפוש יימשך יותר ויותר לכיוון AI
כי תחום ה-AI עוד לא השתלט על החיפוש, אבל חברות סטארט-אפ מחפשות בדיוק כאלה מקרים, שמאפשרים לשבש את פעילות השוק הרגילה ולהשתמש בזעזוע כדי להציע פתרונות חדשים. למעשה, ההשקעה בסטארטאפים וחברות AI שמשלבות חיפוש או פרסום כבר הספיקה לזנק בעקבות הפסיקה.
3. האופציה היצירתית ביותר שרואים המומחים לעידוד התחרות, היא לא הפירוק - אלא שיתוף מידע. כלומר, בית המשפט יכול להכריח את גוגל לתת לחברות פרסום נוספות גישה לכלל המידע מהחיפוש דרכה. זו אופציה שתעשה כאב ראש רציני לגוגל, אבל תהיה הכי טובה לנו - כמפרסמים. עוד חברות שמתחרות בגוגל, ויש להן גישה למאגר המידע שאנשים ממש רוצים לגלות אותנו דרכו? כן בבקשה, פעמיים, ותארזו לי עוד אחד לדרך.
השפעות לטווח הקרוב
ומה יותר רלוונטי עבורנו, כאן ועכשיו?
קשה לומר מה מכל מה שקורה כרגע קורה בהשפעה ישירה (או עקיפה) של פסיקת גוגל, אבל ללא ספק הרבה קורה:
בתוך גוגל -
הרבה פעמים כשחברה נמצאת בעין הסערה, היא משחררת מגוון כלים יעילים שהיו לקראת-יציאה או בדרך, כדי להדגיש כמה היא בעצם טובה לכולנו.
והנה, ממש בימים האחרונים:
גוגל שיפרה משמעותית את כלי הטרנדים העכשוויים שלה, שמראה מה נתשנה בחיפושים ממש בשעות האחרונות, ומאפשר לאנשי שיווק להבין איזה RTM כדאי ליצור.
הוציאה פטנט חדש (ולא מעט יח"צ) על טכנולוגית דירוג אתרים חדשה, שאמורה לגלות איזה אתר מכיל מידע ייחודי (וחדש!) שלא קיים במקום אחר ברשת.
ואפילו עודדה מפרסמים, לכאורה, לפרסם לבני נוער בניגוד למדיניות שלה-עצמה - דרך קטגוריית הגיל "אחר". כלומר, נציגי מכירות ממש המליצו למפרסמים שאם הם רוצים להגיע לבני נוער דרך מערכת המודעות - דרך טובה היא לבחור בקטגוריית "אחר", כי היא הלכה למעשה כוללת את בני 13-18 ש"אסור" לפרסם להם דרך גוגל.
אה, וכמובן: החזירה סוף סוף את הביקורות לעסקים מקומיים בגוגל! בארץ! כן כן. המלחמה רחוקה מלהסתיים - אבל הביקורות כבר כאן. דוגמא מפאב הבית שלי:
אז, בהחלט, לא בטוח בכלל שיש קשר לפסיקת גוגל. אבל אנחנו מכירים את נוהל השחרור המהיר של פיצ'רים ושדרוגים אצל מגוון חברות כאלה, שוב ושוב בעבר.
ולכן,
איך נערכים?
ממש עכשיו, ולא רק לעתיד הרחוק?
חשוב לעקוב בתשומת לב אחרי השינויים והחידושים בגוגל בחודש הקרוב. מי ששמו לב לחזרת הביקורות, לדוגמה, קיבלו ייתרון תחרותי על אילו שלא. קדימה, לחזור לבקש!
מבול ההצעות החליפיות של חברות מתחרות וסטארטאפים טריים כבר כאן, בעקבות הפסיקה. חשוב לבדוק בשבע עיניים כל הצעה כזו - חלקן הן באמת טכנולוגיות חדשות ומרגשות, שרק קיבלו רוח גבית. אבל חלקן לא לגמרי אפויות, שלא לומר שרלטניות. אפשר להתייעץ איתי בקצרה, בחינם.
הכי מעניין השבוע: איפה הקהל שלי?
שני מחקרים סופר מעניינים וסופר ישימים יצאו בשבועיים האחרונים מבית EMarketer. למה ישימים? כי הם מראים לנו בצורה הכי ברורה איפה הקהל שלנו מבלה יותר זמן - כלומר, אם יש לי קהל בגיל מסויים, איפה כדאי לי להשקיע.
כלומר, בקרב הקהל האמריקאי, כמובן. כי למה לערוך מחקרים על העולם הגדול והמבלבל, אם אפשר פשוט לערוך אותם רק על ארה"ב?
אבל כמו תמיד, מה שנכון היום לארה"ב - יהיה נכון בישראל ממש בקרוב, וזו מפת דרכים טובה לערוך עבורה תכניות שיווק.
והנה מה שקורה מבחינת זמן ממוצע ברשתות החברתיות כרגע בארה"ב:
שימו לב, במיוחד:
עד כמה פייסבוק שומרת על כוחה. כן כן, פייסבוק הכחולה, הוותיקה. זוכרים שלא מזמן נדהמנו לגלות שהיא עדיין הרשת עם הכי הרבה כניסות יומיות בישראל? אז כן, נראה שזה נכון לטווח השנתיים הקרובות.
עד כמה אינסטגרם עדיין נותנת פייט רציני לטיקטוק - במיוחד בגילאי 25-34, גילאים קצת יותר בעלי תקציב מהצעירים יותר.
ואיך סנאפצ'אט חוזרת להיות דבר. כן, סנאפצ'אט, ההיא שהכניסה את הפילטרים והסטוריז לעולמנו. כרגע בארץ היא בחדירה נמוכה מאוד, אבל כדאי לשים עין. היא לא עזבה מעולם את ארה"ב, אצל הנוער, ועכשיו היא מגיעה לגילאים הקצת יותר ממומנים.
עכשיו שהבנו איפה הקהל שלי, תראו את הפער המשמעותי בין איפה הקהל - לכמה אנחנו מפרסמים בכל ערוץ:
אני חוזרת ואומרת הרבה לחברות שאני מלווה - יוטיוב היא ערוץ פרסום נפלא. היא מחוברת לחיפושי גוגל ולמאגרי המידע הנרחבים של גוגל על הקהל. היא מהיחידות שאפשר לקבל בה שני שלבי-משפך במהלך אחד גילוי בשורטס, העמקה בערוץ / בסרטונים המלאים, דרך החיבור בין שורט מקודם לסרטון ארוך יותר.
ועדיין - למרות שהקהל מבלה בגדול אותה כמות זמן במטא וביוטיוב, מטא אוכלת 20% מתקציבי הפרסום, ויוטיוב - 5.6%. בחייכם, תגוונו קצת! לא בריא לשים את כל הביצים בסל אחד, ב-ט-ח לא אם את הסל מחזיק צוקי.
ומה חדש באינסטגרם ובטיקטוק?
כמו פייסבוק, אינסטגרם ופינטרסט - גם טיקטוק קופצת על עגלת האמזון, עם שיתוף פעולה שמאפשר לגולשים לרכוש מוצרים, דרך אמזון, ישירות מסרטוני טיקטוק.
למעשה, את האסטרטגיה המבריקה הזאת למדה אמזון מהמתחרה היחידה שמדגדגת אותה, שופיפיי. אבל העבר בעבר - אם יש לכם חשבון מכירה באמזון, מומלץ מאוד לשקול לחבר אותו לרשתות ישירות.
כן, זה לא באמת אמור לקרות בארץ. אבל גם חשבון המכירה באמזון שלכם, נכון? שניהם מיועדים לקהלים מערביים.
ובאינסטגרם, שני שינויים מרכזיים:
קרוסלה - עד 20 תמונות מעכשיו! תחגגו
ועיצוב הפיד צפוי לעבור להיות ורטיקלי (לאורך) - בכל מקרה התכנים הכי נפוצים הם סטוריז ורילז, אז למה לשמוע את הריבועים ההם?
אפשר להתייעץ איתך? כן.
לדעת מה קורה בדיגיטל זו העבודה שלי, אבל תמיד שמחה גם לתת עיצה טובה.
איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, על איזו פלטפורמה לבנות אתר למותג?
שלחו מייל או קבעו שיחה אישית!
Comentarios