רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!
מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.
מהדורה שבועית 2.9.24.
הכי מעניין השבוע: החיפוש עובר ל-AI - והפרסום איתו
הפסיקה של בית המשפט האמריקאי שבוע שעבר, שקבעה שגוגל היא מונופול וצריך לפתוח את החיפוש לתחרות, הרעידה לעומק את עולם השיווק והפרסום.
לא רק כי פירוק גוגל על השולחן.
ברור שבית המשפט ידרוש צעדים מרחיקי לכת, אבל הסיכוי שגוגל תפורק לחלוטין קטן. הנה עוד על זה, אם פספסת את שבוע שעבר. מצד אחד, גם דגל גדול ענק לשאר ענקיות האינטרנט. שנת הרגולציה שמשנה הכל? זוכרים?
ומצד שני, זה מאיץ משמעותי של שינויים שגם ככה עומדים בפתח מצד שני.
באופן מאוד לא מפתיע, אחד התחומים הכי מושפעים - הוא חיפוש באמצעות AI.
התחזית הכי נפוצה של השפעות הפסיקה, היא שהיא תאיץ את המעבר ל-AI: מהשקעה גוברת בסטארטאפים שמתמקדים בפתרונות חיפוש דרך AI (מישהו אמר פרפלקסיטי?), כי עכשיו יש סיכוי להתחרות בגוגל - עד דחיפה פשוטה של המשתמשים לשם.
והנה, כאילו בצירוף מקרים (אבל באמת ממש לא), בשבועות שלקראת הפסיקה -
אמא של ג'יפיטי, OpenAI הכריזה על "GPT חיפוש" (שיבוא מתישהו, העיקר להכריז).
בינג הכניסה את GPT עמוק לחיפוש ה"רגיל" שלה, עם תוצאות שמזכירות מאוד את גוגל AI Reviews.
ופרפלקסיטי הפופולארית, שמחברת את יכולות הניסוח והסיכום של בוטי ה-AI עם חיפוש באינטרנט, הודיעה חגיגית על הכנסת פרסומות לתוצאות שלה כבר ברבעון 4 של 2024. כן, עוד חודשיים-שלושה (!).
החלק האחרון, בינינו, הוא המעניין ביותר. גם את כולם - הפרסומות, בינינו, הן המנוע של מנועי החיפוש. וגם ספציפית אותנו, נשות ואנשי השיווק. כי זו ההשפעה הישירה ביותר על תכניות השיווק.
וכמו שאפשר להבין מהנקודה על פרפלקסיטי, זו לא השפעה תיאורטית יותר: חיפוש באמצעות AI כבר כאן, ממש עכשיו. כמה וכמה מודלים כבר כוללים פרסומות, כבר היום. ומי שלא - בדרך.
למה? כי הגולשים עוברים לשם, לאט לאט. כ-7% מהגולשים בעולם כבר מחפשים קודם כל ב-AI, וסביב 10% משלבים AI בחיפוש.
זה עדיין לא אימוץ המוני - אבל כמו תמיד בשיווק, מי שלומד את התחום ראשון - מקבל יתרון תחרותי, ומי שלא...
לא.
אז קדימה, בואו נאיץ את היתרון התחרותי שלנו עם סקירה: איפה מפרסמים, איך, ומה צפוי ממש בקרוב?
איפה כבר אפשר לפרסם היום?
בקטן: בגוגל.
גוגל כבר מתנסה תקופה עם הכנסת פרסומות לתוך ה- AI Summary שלה, תשובות AI לשאלות במנוע החיפוש. כן, הרגיל. באופן רשמי, הפרסום ייפתח "בקרוב". אז בחלק על מה צפוי בקרוב - עוד עליו.
באופן לא רשמי, מי שכבר מפרסם בגוגל (ובעיקר בקמפייני מקס) עשוי למצוא את המודעות שלו בסיכומי ה-AI. עוד סיבה למהר ללמוד את התחום.
בגדול: בבינג.
מיקרוסופט מובילה את המרוץ עם "בינג קו-פיילוט", החיבור של AI מבית GPT, עם מנוע החיפוש שלה בינג (שאפשר לצחוק עליו עד מחר, אבל אחראי על 10% מהחיפושים בדסקטופ!). קיה סיינסברי-קרטר, סמנכ"לית בכירה במיקרוסופט, חשפה ב-Wired נתון די מדהים: אחוז הקליקים על פרסומות בקופילוט בינג גבוה פי שניים מאשר בחיפוש רגיל. פי. 2.
באישי: סטארטאפים.
מכירים את התחום של צ'אטים שמבוסס על צ'אטGPT, אבל מותאמים אישית? כמו הבוטים שמסכמים פגישות זום, בוטים פנימיים של מקומות עבודה ו"יועצי AI" למיניהם?
זה תחום פורח להפליא בשנתיים האחרונות, וכמובן שיש מי שמכניסים גם אליו פרסומות. Adzedek, למשל, מכניסה פרסומות לכאלה, עם מודל חלוקת הכנסות מעניין: 75% ליוצרי הצ'אטבוט, 25% להם. וכן, זה אומר שאפשר להכנס לאתר שלהם, ולקנות שטחי פרסום בצ'אטים כאלה.
גם EverAds שם, כבר משכה מעל 1,000 מפתחי צ'אטבוטים בשבוע הראשון שלה. הם מבטיחים "פרסומות שיחתיות" שמתאימות את עצמן לקונטקסט של הצ'אט.
איפה אפשר יהיה לפרסם בחודשים הקרובים?
הכי מעניין: פרפלקסיטי
פרפלקסיטי, כאמור, מתכוננת להיכנס לזירת הפרסום ברבעון הרביעי של השנה.
למה זה כל כך מעניין? כי הם מובילים את השוק של שילוב AI וחיפוש, ובגדול. לא מעט מומחים מהמרים עליהם בתור המתחרה המובילה. שימו לב לנתון הבא: שווי החברה זינק ממיליארד באפריל - ל-3 מיליארד דולר ביוני. במצגת שהם חשפו למפרסמים העתידיים שלהם, הם מבטיחים לשלב פרסומות ישירות בתוך השאילתות והתשובות.
הם הראו במצגת נתונים מאוד מעניינים על הקהל שנמצא שם: 82% מהמשתמשים בעלי תואר ראשון ו-30% בתפקידי הנהלה בכירה. קהל איכותי במיוחד. קצת כמו לפתוח דוכן חסות מפונפן בכנס מנהלים, רק בתקציב של PPC.
הכי חשוב: גוגל
המלכה האם של הפרסום הדיגיטלי לא יכולה להרשות לעצמה להישאר מאחור, מן הסתם. הניסוי של מודעות בתוך ה-AI Overview כבר רץ בארה"ב, כאמור, ונראה מבטיח - בעיקר כי החוויה דומה מאוד למה שאנחנו מכירים היום בפרסום:
וכן, בהחלט, גוגל מתעתדת גם להגדיל את הנפח של תשובות מבוססות-AI בחיפוש - וגם את הנפח של הפרסום בהן.
זה צינור חמצן, מבחינתה, שיאפשר לה להמשיך לגדול - גם אם בית המשפט יכריח אותה לפתוח את מנוע החיפוש לתחרות של מפרסמים חיצוניים.
גוגל מפתחת גם כלים חדשניים יותר, והמעניין ביותר הוא AdLingo: מודעה רגילה, בבסיס, רק עם צ'אטבוט מותאם-אישית למודעה. הלקוחות מוזמנים לשאול בשפה חופשית, להתעניין, ולקבל תשובות ישירות מהצ'אטבוט. וכל מי שענה 83 פעם לתגובות "יש משלוח חינם? איפה בארץ? יש הנחה?" מבינה בדיוק כמה זה אפקטיבי. לתקשר עם צ'אטבוטים ישירות בתוך מודעות. גם הניסוי הזה באוויר, עם מותגים כמו Clinique ו-Nespresso.
אז, איך משיגים ייתרון תחרותי?
קודם כל, מתחילים להתנסות. אתמול.
איפה המותג שלך נמצא היום? אם עוד לא התחלתם בכלל לעבוד עם AI, זה קריטי. עזבו את היתרונות ליעילות - ניסוח מהיר יותר, תרגום, סיכום פגישות ומסמכים ואקסלים והכל. הקהל נמצא ב-AI יותר ויותר, ואנשי שיווק שלא שוחים בו יישארו מאחור מהר. כמו בכל שינוי גדול.
אם כבר התחלתם לעבוד עם חברינו בעלי הבינה המלאכותית, ועוד לא בדקתם את אפשרויות הפרסומות שנכוחות לכם - הזמן הוא עכשיו. ממש ממש עכשיו. אם אתם מפרסמים לקהל בינלאומי - הסטארטאפים שמכניסים פרסומות הם יופי של מנוע קטן וחמוד להתנסות. הם רק מחפשים עוד דיזיין פרטנרז ומפרסמים ראשונים, והמחירים בהתאם.
לקהל ישראלי - בינג כבר עובד. לפחות תלמדו את המערכת, אם לא תשקיעו כבר תקציב.
שנית, מתאימים את תכניות השיווק לסגנון הקריאייטיב והתקציבים השונה.
שני הבדלים מאוד משמעותיים מגיעים עם פרסום בצ'אטבוטים:
הקריאייטיב הוא לא (רק) מסר חד פעמי, אלא צריך להשתלב בשיחה. הוא דומה יותר לתכנון תסריטי שיחה לנציגי מכירות, מאשר לפרסום קלאסי. זה סוג קריאייטיב שיהיה חשוב לשלוט בו יותר ויותר.
התקציב הוא כבר לא PPC - עלות להקלקה או לחשיפה - אלא תשלום בהתאם לאורך השיחה. זה הגיוני – יותר זמן שיחה, יותר סיכוי למכירה. אבל זה גם אומר שנצטרך לחשוב מחדש על איך אנחנו מתקצבים קמפיינים.
וכן, אם אתם רוצים להתייעץ, כמו תמיד אפשר לקבוע איתי או לשלוח מייל.
ג'ימיני כבר הגיע למייל שלכם?
אגב גוגל ו-AI, קיבלתם בימים האחרונים את האפשרויות לשאול את ג'מיני שאלות על מה קורה בתיבת המייל שלכם?
כי זה לגמרי דבר, וזה נהדר.
ג'מיני הוא הבינה המלאכותית של גוגל, אם עוד לא שמעתם עליו, והוא בג'ימייל שלנו, קורא את כווווולו, נותן לנו סיכומים ומאמלק לנו שרשורים.
אם יש לכם וורקספייס, כמובן. או את גרסת האנדרואיד. בגיקטיים כתבו על זה יפה.
מה שכן, הוא אמנם קורא ומבין עברית היטב, אבל עוד חולם באנגלית. אה, עונה באנגלית.
מטא קושרת את פייסבוק ואינסטגרם לת'רדז
זוכרים את ת'רדז, חיקוי הטוויטר של מטא שהפציע פה לרגע ורגע והתפוגג אל השקיעה?
בארה"ב הוא עדיין דבר, ולא סתם דבר - הוא גבוה גבוה במצעד הרשמי:
והשבוע מטא הודיעה שהיא מאפשרת קרוס-פוסטינג בין פייסבוק לת'רדז לאינסטגרם מ... עכ... שיו! כלומר, הניסוי עכשיו, והוא ייצא לכולם בפברואר.
אם אתם משווקים לארה"ב - קריטי להכיר את ת'רדז. ואם לא - מטא דוחפת אותה חזק, ואני צופה שהיא תעשה קאמבק בארץ בעוד חצי שנה, אחרי חיבור הקרוס-פוסטינג. הקהל שלנו נוטה לחזור לאמץ דברים שהוא רואה שוב ושוב, וברגע שנחזור לראות קרוס-פוסטינג, אני מהמרת שהיא תחזור בבומרנג.
אינסטגרם מוסיפה תגובות לסטוריז
כן, זה כבר באוויר לחלק מהמשתמשים - ולא רק כניסוי: אינסטגרם סוף סוף מוסיפה תגובות לסטוריז, ולא רק בהודעה אישית.
לשיווק, זה מצוין - כל אינטראקציה שגורמת לגולש/ת לחשוב עלי עוד כמה שניות, ועוד להשקיע ולכתוב משהו, עוזרת פלאים גם לתחושת הקשר האישי, וגם לזכירות של התוכן שלי.
אז קדימה, קריאות לפעולה לתגובות בסטוריז!
אבל רק עוד שבועיים-שלושה, כשכולם יקבלו.
בשלישי הקרוב: זום חדשות הדיגיטל!
כמו כל שלישי הראשון בחודש, גם ב-3.9 - מועדים לשגרה, אמן - נתכנס לסקור את כל החדשות שחובה לדעת בספטמבר בזום לייב.
בניגוד לפוסטים כאן בבלוג, הזום החודשי סוקר את המגמות הכי בולטות. כמוהם, הוא מראה איך הן משפיעות על תכניות השיווק שלנו כאן ועכשיו.
כאן נרשמות ונרשמים לקבלת הזמנה ותזכורות, אם עוד לא עשיתם את זה אף פעם. נתראה!
אפשר להתייעץ איתך? כן.
לדעת מה קורה בדיגיטל זו העבודה שלי, אבל תמיד שמחה גם לתת עיצה טובה.
איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, על איזו פלטפורמה לבנות אתר למותג?
שלחו מייל או קבעו שיחה אישית!
Comments