רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!
מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.
מהדורה שבועית 2.12.24.
אמ;לק:
שוב רגולציה?! אוסטרליה מחוקקת חסימת רשתות עד גיל 16, ביהמ"ש בארה"ב רוצה להפריד את כרום מגוגל.
איך עושים SEO בעזרת יוטיוב? ולמה זה כל כך חשוב?
מה צפוי לנו ב-2025? שינויים בהרגלי הוידאו. והחיפוש, כי AI. והמשפיענים. ו...
קטנות לסיום: כלי שליטה בתדירות קמפיינים במטא, חיבור ווטסאפ לפרסום בגוגל וחידושים בסטוריז של אינסטגרם.
הכי חשוב השבוע: הרגולציה מטלטלת את גוגל, מטא וטיקטוק (שוב)
כולם דיברו השבוע על החוק החדש באוסטרליה, שיאסור על בני נוער מתחת לגיל 16 לגלוש ברשתות החברתיות האהובות (או השנואות...) על כולנו.
אבל אני רוצה להתחיל דווקא מהשפעה אחרת של שבוע עמוס ברגולציה: בית המשפט בארה"ב מנסה לכפות על גוגל למכור את כרום, הדפדפן הפופולארי ביותר בעולם, בפער.
וזה - צפוי להשפיע עלינו הרבה יותר, והרבה יותר מהר.
למה זה משנה לנו כל כך?
כי כרום היום הוא לא רק דפדפן - הוא תשתית. הוא הבסיס לאיך שאנחנו אוספים דאטה על המשתמשים, איך אנחנו מודדים קמפיינים, ואיך אנחנו מנהלים פרסום מותאם אישית.
כרום שולט ב-65% משוק הדפדפנים העולמי, מה שאומר שדרכו עוברים רוב קמפייני הפרסום הדיגיטלי שלנו. הוא לא סתם עוד דפדפן - הוא הבסיס שעלין בנוי כל מערכת הפרסום של גוגל.
איך זה עובד היום?
כשאנחנו משתמשים בפרסום של גוגל, אנחנו רגילים לחשוב על החיפוש במנוע החיפוש עצמו בתור מקור המידע על הקהל הפוטנציאלי.
אבל למעשה, הדפדפן הוא זה שבעצם אוסף הרבה מהמידע על המשתמשים - איפה הם גולשים, מה הם מחפשים, ובעיקר איך הם מגיבים לפרסומות שלנו.
כל זה קורה בצורה חלקה כי הכל נמצא תחת אותה מטריה. כרום שייך לגוגל.
מה יקרה אם כרום יימכר?
במילה אחת: שיבוש.
קודם כל, במדידה:
גוגל אנליטיקס שולט ביד רמה באנליטיקס של רובנו בדיוק בגלל השילוב של המידע חיפוש-טראפיק-דפדפן. מה יקרה לו אם הכרום יופרד מהחיפוש?
בדיוק מה שקורה כשאני מפרידה את הילדות שלי מהמסכים שלהן: בלאגן.
גם בקמפיינים של חיפוש נטו, בלי רשת הבאנרים ופרסומות הוידאו ביוטיוב. יהיה לגוגל הרבה יותר קשה לעקוב אחרי המרות, ולנו יהיה קשה יותר למדוד אפקטיביות.
שנית, במיקוד הקהל:
הקהלים של גוגל מתבססים, כאמור, על שילוב של מידע מהחיפוש, מכרום ומשירותים אחרים. בלי כרום, גוגל תצטרך לבנות מחדש את היכולות האלה - וזה יכול להשפיע על דיוק בפילוח קהלים.
ומכאן, כמובן, גם על עלויות הפרסום.
ומכאן זה רק מסתבך: מכירת כרום מסכנת גם את ה- Privacy Sandbox, תחליף העוגיות-צד-שלישי שלה.
וזה כבר משפיע לא רק על פרסום דרך גוגל, אלא בכלל על כל המידע על הגולשים שכרום מוכרת לפייסבוק, אינסטגרם, טיקטוק ואחרות.
ואנחנו נצטרך למצוא פתרונות חדשים לפרסום שבו הרגולציה המתהדקת תשאיר אותנו בלי עוגיות.
זה יכול לעשות הרבה טוב
למה? כי תחרות.
גוגל שולטת היום על הרוב המוחלט של הפרסום מבוסס-החיפוש, וגם על מכירת המידע לשאר הפלטפורמות.
אם המהלך של בית המשפט האמריקאי באמת יוביל להגדלת התחרות בשוק - שגם ככה מתחיל ללכת לשם, בגלל חדירת ה-AI גם לאיזור הזה - אולי נראה סוף סוף ירידה תחרותית במחירי הפרסום.
הלוואי.
מתישהו.
אבל במהלך 2025, כנראה שמה שנראה הוא בעיקר בלאגן.
אז מה עושים?
מגוונים את הפלטפורמות - ובמילים קטנות, שוקלים מחדש כמה אחוז מתקציב השיווק שלנו הולך לגוגל ולקמפיינים מבוססים דאטה צד ג'. והנה עוד קצת על עליית המחירים החדה גם בקמפיינים בסושיאל, ואיך מתמודדים איתה. יש שלל אלטרנטיבות, משיתופי פעולה עם קולגות, קהילות ומתחרים לא-ישירים, עד עבודת אפילייט ארוכת-טווח עם מובילי דעת קהל רלוונטיים, שמקבלים אחוזים מכל מכירה.
מחזקים את מאגר המידע הפרטי של המותג - ככל שיש לנו יותר מידע משלנו על הלקוחות (first party data), כך נהיה פחות תלויים בשינויים של הפלטפורמות הגדולות. כלומר, לא רק אוספים פרטים של קהלים רלוונטיים (כמו שהסברתי כאן בדיוק), גם מטייבים אותו לתתי-קהלים - מי מתעניין באילו תחומים?
והכי חשוב, בעיני: משקיעים במדידה עצמאית. לא סומכים רק על הכלים של גוגל למדידה. גם לא רק על גוגל אנליטיקס! לכל הפחות מטמיעים מערכת מפות-חום כמו קלאריטי של מייקרוסופט (חינמית!) או הוטג'אר (בתשלום, ולכן מקצועית יותר, אבל יש בסיס חינמי). וככל שהמותג משקיע יותר ב-PPC, כך חשוב יותר להטמיע מערכת מדידה חיצונית.
(כן, ברור שאפשר להתייעץ איתי! בשביל מה אני פה?)
רגע, ומה עם אוסטרליה?
החוק החדש באוסטרליה מעניין בעיקר כי הוא עלול להיות סנונית ראשונה. אם הוא יצליח, סביר להניח שמדינות נוספות ילכו בעקבותיו.
אבל גם הוא נותן לרשתות החברתיות שנה מלאה להיערך, אז לא נראה השפעה ישירה ממש ב-2025.
ומה יהיה עם החיפוש? והטראפיק מגוגל?
הרבה ממנו יישאר בגוגל, אבל לא כולו.
כבר היום חלק ממנו הולך ל-AI, במיוחד בתחומי המידע על מותגים ומוצרים. והחלק הזה צפוי לגדול מאוד אם וכאשר מטא תחנוך את מנוע החיפוש מבוסס ה-AI שהיא בונה. כתבתי ממש על זה כאן.
והנה, השבוע שמענו גם ש OpenAI, אמא של צ'אטGPT, בונה דפדפן משלה, שיתחרה בגוגל-כרום. עוד תחרות.
איך עושים SEO בעזרת יוטיוב? מדריך חדש
יש חלק אחד במערכת של גוגל שלא סביר שייפגע מההפרדה חיפוש <> כרום: יוטיוב.
רובנו, כשאנחנו חושבים על רשתות חברתיות, או SEO, או סושיאל וידאו, אנחנו שוכחים ממנו. נו, יוטיוב. חלק שקוף כזה.
אבל כל המחקרים מראים שהחדירה שלה בקרב כל הדורות פנומנלית, והשימוש - יומיומי, או מספר פעמים בשבוע. שימו לב, למשל, מהנתונים בקרב כל הדורות מישראל:
(מקור: מחקר שימוש ברשתות חברתיות, איגוד האינטרנט הישראלי)
וספציפית לקידום האתר במנועי חיפוש, יוטיוב יעילה פעמיים:
פעם אחת, בגלל תדירות השימוש של רוב הקהלים.
פעם שניה, כי היא מקודמת חזק ותדיר במערך החיפוש של גוגל. זוכרים שגם היא בת של גוגל?
והנה, Search Engine Journal מפנקים אותנו במדריך התקופתי שמסביר, בקצרה ובדיוק, איך נקבעים הדירוגים של סרטון בכל רמה. בחיפוש ובהמלצות, בשורטס ובערוצים.
הדרך הטובה ביותר להשתמש בו היא לשלוח לאנשי ה-SEO שלכם ("אנחנו בטוחים שאתם כבר יודעים, אבל זה ממש מקיף"), ואז לשבת איתם על אסטרטגיית היוטיוב של המותג.
ואם עוד אין לכם אחת כזאת - זה הזמן. זו הפלטפורמה הטובה ביותר ליצור עבורה וידאו, ולשמר בה וידאו לאורך זמן. הנה עוד קצת על זה. וכן, אפשר להתייעץ איתי.
מה עוד צפוי לנו ב-2025?
השנה לראשונה - וובינר מיוחד שמוקדש כולו למגמות שכבר התחילו להגיע, ויטלטלו את השיווק שלנו בשנה הקרובה. רוצים הצצה?
לראשונה רואים בחודשים האחרונים ירידה בחיפוש בגוגל... שמגיעה ממעבר איטי אך בטוח לחיפוש AI. לא "סתם" AI נוטה להזיות - חיפוש AI, שמראה את הלינקים. מה עושים עם זה? אפשר לפרסם? לקדם? בהחלט כן. ויש עוד מגמות שמשפיעות על החיפוש ומשם על התנועה לאתר.
עד שהתרגלנו להרגלי וידאו מסויימים בשנתיים האחרונות - טיקטוק, שורטס, רילז - הם שוב מתחילים להשתנות. איך? רמז: תחשבו על כמה אנשים רואים יוטיוב בטלוויזיה היום. וזה לא השינוי היחיד... מה זה יעשה להרגלים? ואיך אפשר לנצל את ההרגלים החדשים לטובתנו?
גם עולם מובילי הדיעה והמשפיענים משתנה - יותר ממוסד, עם פלטפורמות חיבור ועסקאות ארוכות טווח, אבל גם עם מגמות חדשות לגמרי. איך זה משפיע על אילו משפיענים כדי לאמץ למותג? ולאיזה גדלי מותגים כדאי לעבוד עם אילו מובילי דיעה? כן, יש תשובות ברורות.
וחוץ מזה, כלי שאיבת מידע על קהלים ומדידה חדשים, פרסום פרוגרמטי ואי אפשר בלי השפעות ה-AI.
כל זה בשעה?! כן. אבל היא תהיה דחוסה יותר מעוגת סולת טבעונית.
שלישי 17.12.24 || 10:00 || שעה כולל זמן לשאלות || 75 ש"ח
(כן, תהיה הקלטה, אבל בלי היכולת לשאול שאלות או לשמוע שאלות של אחרים)
קטנות לסיום:
אחד האתגרים בקמפיינים במטא הוא המצב שבו מעט גולשים מקבלים מאיתנו שוב ושוב את אותה פרסומת, ואחרים לא נחשפים. מייקר את הקמפיין וטוחן לאנשים את השכל. בעיה. והנה, מטא משחררת כלי לשליטה על תדירות החשיפה של כל גולש/ת - חשוב לדעת! ולוודא שהקמפיינרים שלנו יודעים גם.
אחד הדברים שהיו הכי חסרים לי, אישית, בסטוריז באינסטגרם הוא היכולת לפרסם כמה תמונות יחד. זה דורש להתכונן, לערוך קולאז' נחמד באפליקציה חיצונית (קאנבה אהובתי!)... הרבה עבודה, בשביל סטורי. שמעה אינסטגרם את שעוותנו, ותשחרר כלי קולאז'ים אוטומטי לסטורי. תחגגו.
איך מנהלים קמפיין חיפוש בגוגל - אבל מפנים את הגולשים לשיחה בווטסאפ? אנחנו יודעים שזה אפקטיבי מהקמפיינים במטא, אבל ממש חסר החיבור בגוגל, בלי לינקים נוספים שנראים מוזר... ובכן, לא חסר יותר! תוספת של גוגל רשמית לקמפיין - ווטסאפ. הידד.
אפשר להתייעץ איתך? כן.
לדעת מה קורה בדיגיטל זו העבודה שלי, אבל אני תמיד שמחה גם לתת עיצה טובה.
איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, על איזו פלטפורמה לבנות אתר למותג?
שלחו מייל או קבעו שיחה אישית!
היה מעניין?
כאן נרשמים לקבל את חדשות הדיגיטל למייל.
ואפשר גם לשתף בעזרת הכפתורים כאן למטה:
Comments