רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!
מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.
מהדורה שבועית 13.5.24.
הכי חשוב השבוע: גוגל נוגסת באמזון
בשקט בשקט, בהודעה קטנה ונחבאת אל הכלים, גוגל פתחה השבוע חזית חדשה מול אמזון. "מודעות פרפורמנס מקס למרקטפלייסים" קוראים לה.
מבחוץ, זה "סך הכל" עוד סוג קמפיין בגוגל. "עכשיו אפשר להביא עוד קהל אל המוצרים שאתם מוכרים במרקטפלייסים," אומרת ההודעה בסגנון אמריקאי-תאגידי גנרי. "הקמפיין ימשוך את המידע ישירות מעמודי המוצר שלכם, וכשלקוחות יקליקו על המודעות - הם יגיעו ישירות לעמוד המוצר המתאים".
מבפנים, צריך להבין קצת יותר את "גוגל שופינג" - המהלך שגוגל עובדת עליו חזק כבר כמה שנים טובות, ומטרתו להזיז את הקונים והמפרסמים מהמרקטפלייסים השונים - ואמזון בראשם - חזרה לגוגל.
מה המטרה של גוגל שופינג?
מה קורה כשאני מחפשת מוצר בגוגל? בלי להסתכל, איך נראית השורה הראשונה?
בסדר, בסדר, אני יודעת שאתם כבר בדרך לבדוק.
היא נראית ככה:
ואם אני אמשיך לגלול עוד ועוד - או פשוט אקליק על האופציה "שופינג" למעלה - אני אגיע לעמוד שהוא מרקטפלייס בפני עצמו.
בתוך גוגל.
ותראו איזה מרקטפלייס חכם:
הוא מיד מאפשר לי לסנן את המוצרים לפי טווחי מחירים רלוונטיים, קטגוריות שלא היו קיימות שם לפני רגע, דירוג קונים ומותגים. וכל זה נבנה בשניה ורבע לפי החיפוש שלי. אפשר ממש לראות גם כמה הוא דומה למרקטפלייסים דוגמת אמזון, נכון?
את המידע והתמונות גוגל מושכת אוטומטית מתוך אתרי מכירה. קודם כל ממי שמשלמים לה - רואים את ה sponsored למעלה? - ואז משאר האתרים.
למה היא מתאמצת כל כך ליצור חווית קניה כזאת מושקעת?
כדי שכמה שיותר חיפושי-מוצר יתחילו בגוגל, ולא במרקטפלייס.
המרקטפלייס "גנבו" לגוגל טראפיק, היא "גונבת" חזרה
המפרסמים הטובים ביותר הם אלו שמרוויחים הכי הרבה מטראפיק - מוכרי האיקומרס. ואחריהם מחזרות גם גוגל וגם אמזון.
עליית המרקטפלייסים - איביי (זוכרים?), אמזון, אטסי - מביאה ומביאה עוד ועוד רוכשים להתחיל את חיפוש המוצרים בתוך המרקטפלייס. סקרים בארה"ב מראים שבין 50-66% רוכשים מתחילים את החיפוש באמזון ישירות. למעשה, הרבה מהרווח של אמזון איקומרס לא בא מתוך מהאחוזים מהמכירות שהיא גובה - אלא ממכירת שטחי פרסום בחיפוש שלה למוכרים.
(הרווח הכי גדול שלה הוא משירות הענן, אבל זה מאמר אחר).
גוגל רוצה את הטראפיק הזה - ובעיקר את המפרסמים האלה. אי אפשר לפתוח היום גוגל בלי להיתקל בTemu, נכון? כמה כסף השקיעה החברה הסינית בפרסום בגוגל? בדיוק.
אז מה הקטע של הקמפיין החדש?
עד כה, כדי להכניס מוצרים לתוך גוגל שופינג, הם היו צריכים להיות באתר. לא מרקטפלייס - חנות אונליין.
והנה מגיעה הודעה קטנה, זהה לכל חברותיה המשעעמות, ומספרת לנו שעכשיו מגיע קמפיין חדש: Performance Max for Marketplaces. טראפיק מגוגל לעמודי המכירה! בעזרת מידע שנשאב ישירות מעמודי המוצר שלנו במרקטפלייס!
לאן נמשך המידע הזה? ממש כמו המידע מאתרי המכירה, הוא נמשך לגוגל שופינג. לחווית המרקטפלייס של גוגל.
והמטרה שלו, מן הסתם, היא להעשיר את המרקטפלייס של גוגל... במוצרים מאמזון. וממרקטפלייסים אחרים, אבל בעיקר מאמזון.
אפשר היה לראות אפילו רמז בוטה: בתוך ההודעה המקורית, בהוראות ההרכבה של הקמפיין, היתה התייחסות ישירה למונחים שבאו מעולמה של אמזון, כמו "חשבון seller" כמו שהוא מוגדר שם. בינתיים שונו ההוראות ל"חשבון admin", אבל בדרך כל הפרשנים חדי העיניים חגגו על המונחים הברורים.
איך זה משפיע עלינו? איך כדאי להיערך?
למוכרי ומוכרות האיקומרס, לראשונה לא צריך אתר כדי להכניס מוצרים לגוגל שופינג.
כן, אם אנחנו רוצים למכור מוצרים - עדיין מומלץ לבנות אתר מכירה טוב, כיוון שהוא עדיין הדרך הטובה והישירה ביותר להרוויח.
אבל מרקטפלייסים הם דרך נפלא לרחרח את השוק - בארץ ובחו"ל - ולבדוק מוצרים עוד לפני שמשקיעים בבניית אתר או אפילו קטגוריה חדשה בשבילם. אני מלמדת הרבה להתחיל עם פיילוט, לבדוק, לטעום ולחקור את השוק לפני השקעות גדולות. וזו דרך מעולה, גם לטובת מדינה חדשה או שוק חדש.
למי שלא מוכר/ת באיקומרס יש פה השפעה שלילית:
כל מהלך כזה מביא עוד מפרסמים, ומגדיל את התחרות. כלומר, מייקר את הקמפיינים בגוגל.
איך מתמודדים עם יוקר המודעות בגוגל וברשתות החברתיות? כמו שאני משננת כל סקירה שבועית וכל מפגש חודשי בזום - הדרך הטובה ביותר היא דרך מידע צד א'. איסוף מידע, מיילים וכתובות, של הלקוחות והמתעניינים, ושימוש במידע הזה גם כדי למכור (בניוזלטר, וובינרים וכדומה), וגם כדי לטייב את הקהלים שלכם. אם הפרסום יקר - לפחות שכל שקל שיוצא יצא על קהל יותר רלוונטי.
איך מתחילים לעבוד עם דאטה צד א'?
יוקר הקמפיינים, ירידת החשיפה האורגנית ברשתות החברתיות, הרגולציה שהולכת ומחמירה והופכת את
המעקב אחרי הגולשים בפיקסלים ובקוקיז לבעייתי יותר. כל הדרכים מובילות בימינו לדאטה צד א'. איסוף מידע בעצמנו על הלקוחות והלקוחות הרלוונטיים, ממש כמו בפסקה כאן למעלה.
אבל במשך עשור התרגלנו לסמוך על מערכות הפרסום שירגלו אחרי הגולשים בשבילנו, יאספו בשבילנו את המידע, ואנחנו רק נשלם להם על החשיפה.
אז איך משנים כיוון? מה אוספים? איך? מה עושים עם המידע?
השבוע התפרסם עוד מדריך קצר וממוקד, הפעם של E-Marketer, אתר תוכן לאנשי שיווק. והבסיס שלו הוא בדיוק מה שאני מלמדת בהכשרות:
להתחיל בקטן - לא צריך להתחיל מאסטרטגיות גדולות. אפשר להתחיל מלאסוף את המידע שכבר יש לנו במקורות הזמינים. למשל, מהאתר והניוזלטר. לאחד אותם יחד.
להתמקד בחוויות שיוצרות אמון - אחרי שקיבצנו מידע על הלקוחות והפוטנציאליים, אם נשתמש בו בצורה מכירתית בוטה נאבד את רובם. אם נבנה איתם אמון - למשל, בניוזלטר שנותן ערך (וגם מוכר), בשאלונים וסקרים, בתכנים רלוונטיים - נפתח איתם מערכת יחסים ונעזור להם לתת בנו אמון. ואין מה לעשות, כדי לקנות צריך אמון.
ללמוד ממהלכים מוצלחים - גם המדידה והלמידה מהמהלכים שלנו קריטית כדי להשתחרר מהמערכות החיצוניות. והלמידה הזו תעזור לנו גם לחדד את המהלכים שנפעיל עם המידע שאגרנו - למשל, אם פופ-אפ שמבטיח הנחה אם יירשמו למועדון הלקוחות שלנו עובד טוב באתר, זה רעיון טוב לשלוח הצעה כזו למתעניינים דרך המידע שאגרנו. ואם המלצות ברשתות החברתיות עבדו היטב בעבר, למה לא להציע הטבת חבר-מביא-חבר בפניה ללקוחות?
למדוד, למדוד, למדוד - בדאטה צד א', כיוון שאנחנו לא משקיעים בו תקציבי פרסום גדולים כמו בקמפיינים, הנטיה היא למדוד פחות ולהתנסות יותר. אבל דווקא כאן המדידה היא קריטית. גם כי היא תמיד חשוב (ותמיד יש לנו נטייה לשכוח ממנה), וגם כי אם נתנסה יותר מדי ישירות על קהל מסויים ולא על הקהל הכללי - נאבד אותו.
איך מודדים נכון?
זו תמיד שאלה שמגיע אלי במוקדם או במאוחר - איך מודדים נכון? לא רק דאטה צד א'.
מה נכון למדוד ברשתות החברתיות? איזה מדדים באתר ובעמודי הנחיתה לא רק יזרקו עלינו המון מספרים, אלא יספרו לנו סיפור על ההתנהגות של הגולשים, סיפור שיאפשר לנו לשפר את התוצאות?
בגלל שזה האתגר הכי נפוץ, החלטנו להשיק (עוד) קורס קצר וממוקד על מדידה נכון, ושיפור תוצאות: "מדידה אופטימית".
הפיילוט, שייערך בשיתוף עם הסטארטאפ החדש של שאול אולמרט "קווה קווה", יצא לדרך ב-2.6.
הוא יאפשר למשתתפים לקבל את התוכן מחולק לסרטונים קצרים ומשימות לאורך 4 ימים. כך תוכלו לגשת לתוכן לאורך היום כשמתאים לכם - ובמקביל להשתתף בדיון ובשאלות הרלוונטיים של המשתתפים האחרים.
כיוון שמדובר בפיילוט עם טכנולוגיה חדשה לגמרי, 15 המשתתפים בו ישלמו על הקורס 15 ש"ח במקום 75 ש"ח. אפשר להירשם כאן להרשמה המוקדמת - 15 הראשונים יבטיחו את המקום שלהם.
וכיוון שמדובר בפיילוט 2, אם תכנסו ותשתתפו בו במחיר המוזל, נבקש לשאול אתכם כמה שאלות לגבי החוויה - התוכן והטכנולוגיה - לאחר הקורס. נתראה!
מטא מעלה הילוך עם כלי ה-AI למפרסמים
מטא רק השיקה את מודל השפה והג'נרטיב AI החדש שלה לפני רגע - והנה הוא מתחיל להגיע אל המשתמשים. ולפני הכל, אל המפרסמים.
כלי חדש וסופר שימושי של שיפור תמונות מגיע לקמפיינים במטא - פחות "צייר לי כבשה", יותר "קח את הכבשה שאני מנסה למכור ואת השפה הויזואלית של המותג שלי, ושים את הכבשה בשדה עם פרחים בצבעי המותג".
ואחד הדברים החשובים במודל של מטא - זכויות היוצרים על התמונות המקוריות כולן שלה (כי הן הגיעו מאיתנו, המשתמשים, וכולנו חתמנו מולה על זכויות...), ולא מסתבכים כאן, באחריות. של מטא. הנה סקירה ברורה של הכלים החדשים למפרסמים, והנה ההודעה של מטא עצמה.
גוגל מנסה להרוויח מהאיסור הצפוי על טיקטוק
תעשו פרצוף מופתע.
המועמדת שכולם מהמרים שתרוויח הכי הרבה מהאיסור על טיקטוק היא אינסטגרם, כמובן, עם חיקויי-הטיקטוק הפופולאריים שלה. אבל גם גוגל רוצה נתח מהעוגה (מזכיר את תחילת המאמר?), ולפי חשיפה של מיילים פנימיים - הדריכה סוכנים שלה לעודד מפרסמים להתחיל להתנסות כבר עכשיו עם פרסום בגוגל שורטס, "כדי להיערך ליום שאחרי טיקטוק".
כמו שכתבתי בסקירה על חוק הטיקטוק בארה"ב - האסטרטגיה הטובה ביותר היא להמשיך בינתיים עם טיקטוק, כיוון שכל האחרות עדיין מנסות ללמוד את האלגוריתם שלה ולחקות אותו. אז אם כל האלגוריתמים רוצים להיות טיקטוק - הדרך הטובה ביותר היא ללמוד לעבוד עם האלגוריתם.
אבל לצבור קהל נאמן ברשת נוספת זה אף פעם לא רעיון רע, ויוטיוב היא רשת מצויינת לזה. היא שומרת על הסרטונים לאורך זמן, ויודעת היטב להניע טראפיק מהשורטס הפאסיביים - לרמת עניין גבוהה יותר בערוצים ובסרטונים הארוכים יותר, מה שמביא גם חשיפה (בשורטס) וגם העמקה ובניית אמון לקראת מכירה (בערוץ).
כמו שכתבתי ב-2023 - יוטיוב תמיד תהיה חזקה, כי היא יודעת לשמר את יוצרי התוכן החזקים עם נתחים גדולים מרווחי הפרסום.
ואם כבר יש לכם וידאו קצר - למה לא להרוויח גם מטיקטוק, גם מאינסטגרם רילז וגם מיוטיוב שורטס?
מומלץ.
אפשר להתייעץ איתך? כן.
לסיום נזכיר שאנחנו יודעות את כל זה כי העבודה שלנו היא לעזור לכם לפתור כל תהייה, שאלה או דילמה בשיווק הדיגיטלי:
איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, ואיזה פרילאנסית או סוכנות יתאימו לך.
ווטסאפו לנו, או קבעו שיחה אישית!
Comentários