איך כדאי לנהל את פעילות הווטסאפ? חדשות הדיגיטל לניהול שיווק, 7.4.25
- נעמי כרמי - מנכ"לית דה ליסט
- 6 באפר׳
- זמן קריאה 8 דקות
עודכן: 7 באפר׳
רק החדשות שבאמת מזיזות את המחט!
מבית דה ליסט - התאמת פתרונות, כלים ואנשי דיגיטל.
מהדורה שבועית 7.4.25.
אמ;לק:
ווטסאפ עם עדכונים חדשים גם לווטסאפ ביזנס וגם לווטסאפ API - איך הכי יעיל לנצל אותם?
שינויים בהרגלי המשפיענים: יוצרי התוכן מגוונים את דרכי ההכנסה שלהם, וזו דרך טובה לבחון פוטנציאל בדרך מקורית.
כמה מנפח החיפוש כבר עבר מגוגל ל-AI? ואיך טיקטוק נכנסת לתמונה?
גוגל מנסה למנוע את ה"טמו אפקט" הבא - מה זה אומר?
וקטנות לסיום בכיכובן של נוטבוקLM, אמזון וטיקטוק, עם ובלי קשר לעסקה המתגבשת בארה"ב.
הכי חשוב השבוע: הודעות בתשלום בווטסאפ ביזנס? ווטסאפ API? שמישהי תעשה פה סדר!
ווטסאפ הודיעה השבוע שתאפשר לעסקים לשלוח - בתשלום! - הודעות לרשימת הברודקאסט שלהם, ותאפשר לכלול בהן גם הודעות למי שלא שמרו את העסק בעבר ברשימת אנשי הקשר - אבל כן היו בקשר איתנו.

וזו מהפיכה קטנה, כי עד עכשיו אי אפשר היה לשלם על תפוצת הודעות בווטסאפ, אפילו לא בווטסאפ ביזנס. רק במערכת המורכבת יותר, שלא מתנהלת דרך הטלפון האישי - ווטסאפ API.
איזה בלגאן, נכון? סופר קשה להבין.
כנראה בגלל שווטסאפ עדיין לא לגמרי סגורה על עצמה, ועל מה היא רוצה להיות כשתהיה גדולה.
אבל התפקיד של חדשות הדיגיטל הוא לעשות סדר, אז בואו נעשה סדר - ונתחיל בחדשות הטריות.
מה זו המהפיכה החדשה הזו בווטסאפ ביזנס?
עד כה, עסקים היו יכולים להרכיב רשימת שידור עם עד 265 נמענים, ולשלוח דרכה הודעות -
א-ב-ל -
רק לקוחות ששמרו אותנו באנשי הקשר קיבלו את ההודעה. לא אנשים שנמצאים ברשימת אנשי הקשר שלנו, כשולחים - אנשים ששמרו אותנו באנשי הקשר שלהם. לא שמרו - לא קיבלו.
כל מה שהריח מרחוק כשימוש לרעה בפונקציה הזו הביא לאזהרות והקפאת החשבון - בין אם יותר מדי אנשים שלא שמרו אותנו, או 2-3 לקוחות שדיווחו על שימוש לרעה.
אז מה חדש?
לפי ההודעה האחרונה ממטה מטא - החל מהשבועות הקרובים (עוד אין תאריך ברור, כמו תמיד בהשקות של מטא), אפשר יהיה לשלם לווטסאפ על שליחת הודעות לנמענים ברשימות שידור, וההודעות האלה בתשלום יגיעו גם אל לקוחות שרק היו איתנו בקשר בעבר, אפילו אם הם לא שמרו אותנו. בתנאי שהיו איתנו בקשר בעבר.
הלקוחות האלה יוכלו ללחוץ בקלילות על כפתור "הסר", בהודעה הרבה יותר ידידותית מה"מישהו שלא ברשימת אנשי הקשר שלך שלח לך את זה! בטוווווווח שברצונך לקבל את ההודעה?!" המפחיד שהיה עד כה:

מה שימנע הרבה מדיווחי הספאם.
סך הכל, סביר והגיוני, לא?
בחידוש אחד מטא גם מבטיחה לעצמה עוד הכנסה בדמות תשלום על ההודעות האלה, גם מבטיחה ירידה בכמות ההודעות לכל לקוח - אם צריך לשלם, עסקים חושבים פעמיים, וגם מאפשרת לעסקים שליחה לאנשים שהיו איתם בקשר.
אז מה הבעיה?
אין בעיה, חוץ מזה שהתחום של הודעות בתשלום היה עד כה נחלתה של ווטסאפ API - הפלטפורמה המתקדמת יותר של ווסטאפ לעסקים.
מה זה בכלל ווטסאפ API?

ווטסאפ API היא הפלטפורמה המתקדמת לעסקים, והיא מזכירה הרבה יותר את פלטפורמת האימייל מרקטינג שלכם, זו שאתם שולחים דרכה ניוזלטרים ואוטומציות -
היא עובדת דרך המחשב ולא דרך הסמארטפון האישי, מאפשרת לכמה עובדים להיות בקשר דרכה עם אותו לקוח - כשלכל עובד/ת יש משתמש משלה/ו, אבל כולם רואים את השיחות של כולם.
הגישה אליו מתבצעת דרך ספקי פתרונות מאושרים - למשל, חברות אימייל מרקטינג - ודורשת אישור מווטסאפ. גם לרישום החשבון עצמו, דרך המטא ביזנס סוויט, וגם אישור מראש של מטא להודעות שאתם רוצים לשלוח לאנשים שלא היו אתכם בקשר לאחרונה.
היא מאפשרת לשלוח כמות גדולה של הודעות גם לאנשים שלא מכירים אותנו, דרך ווטסאפ. כמה? החל מכמה מאות עד מאות אלפים, תלוי בוותק של החשבון - ככל שאנחנו מוכחים למטא שאנחנו חמודים ומשחקים יפה ולא שולחים ספאם, כמות ההודעות שאפשר לשלוח גדלה.
מה שכן, על כל הודעה שיווקית כזו לאנשים שלא פנו אלינו - משלמים כמה אגורות.
עוד ייתרונות שלה הם -
אפשרות לאוטומציה מלאה באמצעות צ'אטבוטים.
אפשרות לאינטגרציה כמעט עם כל מערכת - מאנדיי? מערכת איקומרס באתר? מערכת חשבוניות? מערכת CRM? יאללה אודרוב הכל הולך.
אימות ("וי הירוק") שמגביר את אמינות העסק
אולי יהיה נוח יותר להבין בטבלה? בואו ננסה:
מאפיין | ווטסאפ ביזנס (בסמארטפון) | ווטסאפ API (הפלטפורמה) |
עלות | חינמי - פרט להודעות החדשות | בתשלום - כמה אגורות לכל שליחת הודעה חדשה |
מכשיר ומשתמשים | בסמארטפון אחד | במערכת על המחשב - כל עובד/ת יכול/ה לקבל משתמש, כולם רואים את ההתכתבויות |
רשימות תפוצה | מוגבל ל-256 אנשים לרשימה | אלפי/מיליוני נמענים (תלוי בדירוג החשבון) |
אוטומציה | מוגבלת מאוד | מלאה (צ'אטבוטים, תזמון, טריגרים) |
אינטגרציה | רק לכלים לא מורשים - אסורים על פי כללי ווטסאפ | אינטגרציה עם CRM, מערכות e-commerce, דיוור וכלים נוספים |
איסוף מידע ואנליטיקס | בסיסי | נרחב |
כלי שיווק | מענה אוטומטי, ועכשיו גם רכישת הודעות למי שלא שמר אותנו | מקיפים (קמפיינים, פילוח לפי תכונות, אוטומציה ועוד) |
שירות לקוחות | אין | דרך הפלטפורמה שמספקת גישה ל-API |
חיסרון מרכזי | אפשר לפנות לרשימת לקוחות רק ללקוחות שהיו איתנו בקשר (או דרך שירותים חיצוניים לא מורשים לפי ווטסאפ) | ללקוח שלא היה איתנו בקשר לאחרונה אפשר לפנות רק בהודעה שאושרה מראש ע"י מטא |
יתרון מרכזי | חינם ללקוחות שאנחנו נמצאים באנשי הקשר שלהם | אפשר להגיע לכל אדם שנרצה, גם אם מעולם לא היינו בקשר |
אז מה עדיף, ווטסאפ ביזנס או ווטסאפ API?
כמו תמיד בשיווק - תלוי.
אם חשוב לכם להגיע לקהלים גדולים דרך ווטסאפ, שכמה נציגים יוכלו לענות מיד לכל פונה, או חיבור למערכות נוספות - ווטסאפ API היא הפתרון העסקי המנוהל והיעיל יותר. מניסיון.
אם אתם עסק של אדם אחד, או נמצאים כולם באותו משרד ויכולים לחלוק מכשיר לווטסאפ המשרדי, או עובדים בעיקר מול קהל קבוע שמכיר אתכם - ווטסאפ ביזנס יהיה לכם חסכוני יותר.
ומה חדש בווטסאפ API?

שני חידושים מרכזיים:
התמחור עובר מ"תשלום על הודעה חדשה למשתמש שלא היה איתנו בקשר 24 שעות" ל"תשלום על שליחת הודעת תבנית". שזה כמעט אותו דבר, חוץ מזה שזה יותר פשוט להבין.
"הודעת תבנית" היא הודעה ששולחים כל לקוח שנרצה, בין אם הוא היה איתנו בקשר לאחרונה (או בכלל), או אם לא. אפשר לשלוח ככה קמפיינים נרחבים דרך ווטסאפ API, או פשוט הודעה בודדת, נגיד דרך מערכת ה-CRM.
אז אם עד כה, שילמנו על כל הודעה ששלחנו ללקוח שלא שלח לנו הודעה מעל 24 שעות - מה שאומר שבכל מקרה שלחנו "הודעת תבנית" - עכשיו התמחור הוא פשוט לכל שליחת הודעת תבנית.
הודעות שירות - עדכונים לגבי הזמנות, תזכורות לפגישות וכדומה - הפכו להיות חינמיות לגמרי.
ושני סוגי תבניות חדשות ונחמדות במיוחד: תבניות "העתק קוד" עם כפתור שמעתיק את קוד הקופון ישירות ללוח של הלקוח בלחיצה, ותבניות "הצעה מוגבלת בזמן" עם תאריכי פקיעה וטיימרים של ספירה לאחור.
אז מה הכי כדאי לעשות עם ווטסאפ?
יש הרים, גבעות ומפלים של מתודות שיווק בווטסאפ, ורובם יעילים מאוד.
טיפ בקטנה ממני: הדבר הכי יעיל שיצא לי לעשות עם ווטסאפ הוא להעביר את רוב קמפייני הלידים ממילוי ליד באתר - לשיחה בווטסאפ.
לא משנה אם אתם משתמשים בווטסאפAPI או ווטסאפ ביזנס - בשניהם אפשר לשלב מענה לקמפיינים עם הודעה אוטומטית ששואלת שאלה או שתיים, ולקוחות ישראלים נוטים להגיב טוב יותר לקריאה "בואו נדבר בווטסאפ" מאשר ל"תשאירו פרטים". נסו ותראו ישועות.
עוד דרך לבדוק משפיענים: איך הם מרוויחים מהתוכן שלהם?
כמה חדשות שונות על "איך משפיענים מרוויחים מהתוכן שלהם" צצו השבוע, ובראשן הסקר הזה מבית Emarketer, שחושף את המגמה הכללית:

משפיענים מתחילים יותר ויותר לגוון את מקורות ההכנסה שלהם בעזרת -
מערכות טיפים שונות ("סופר פאן", פטריאון וכדומה)
מכירת מוצרים שלהם ("מרצ'נדייז! מרצ'נדייז! זה איפה שהסרט עושה את הכסף האמיתי!") (זיהיתם את המקור? כנראה שאתם חנונים כמוני, וגדלתם על ספייסבולז)
מכירת מנויים - לקבוצות סגורות, שוב פטריאון מכיוון אחר, ניוזלטרים בתשלום וכו'
וכמובן אפילייט - רווח באחוזים מכל מכירה עבור מותג שהם מקדמים
לצד התרשים המרשים הזה, גם יוטיוב מזכירה ליוצרי התוכן כמה ממש כדאי להם לפרסם תוכן אצלה, כי יש המון דרכים למוניזטיזציה.

שכל זה טוב ויפה עבור המשפיענים, אבל מה זה אומר לנו, המנכ"לים ומנהלות השיווק (ולהפך)?
זה אומר לנו שיש להם פוטנציאל רווח חזק יותר.
כלומר, זו דרך נהדרת לבדוק מראש עד כמה משפיענים יהיו יעילים לקידום המותג שלי:
אם הקהל שלהם נאמן מספיק כדי לשלם להם כסף מדי פעם, ישירות או בעקיפין, סיכוי שהוא יושפע מהמשפיעניות שלהם מספיק כדי לקנות גם את המוצרים שלי.
ואם הם עוד לא מספיק חזקים בשביל זה...
לא הייתי פוסלת אותם מראש, כי אנחנו יודעים שמיקרו ונאנו משפיענים יכולים להיות יעילים מאוד. אבל כן הייתי משתמשת בנתון הזה כדי להתמקח על עלות התוכן - או מציעה להם אחוזים מהמכירה, כדי לצמצמם סיכון עבורי, ועבורם - כדי שיוכלו להראות למותג הבא כמה יפה הם מוכרים.
כמה חיפושים בעולם כבר מתחילים בAI ולא בגוגל?
אני שוב ושוב חוזרת לנושא הזה, כי הסקרנות גבוהה והנתונים מעטים. והנה הגיעו אלי כמה נתונים מאוד מעניינים מסימילארווב, אחד האתרים היותר אמינים בתחום ניתוח הטראפיק, דרך אקסיוס, אתר חדשות אמריקאי.
לפי הנתונים האלה, 500 אתרי החדשות הכי גדולים בארה"ב "חטפו" ירידה של 64 מליון (!) הפניות ממנועי חיפוש בשנה שבין פברואר 2024 לפברואר 2025. באותה שנה, הפניות מ-AI עלו ב-5.5 מליון:

מה זה אומר?
בעיקר שאתרי חדשות מפסידים ובגדול מעליית ה-AI - אנשים שהיו מגיעים אליהם בעבר פשוט מקבלים תשובת AI ונשארים איתה, בלי להמשיך באתר.
ולנו, המנכ"ליות ומנהלי השיווק (ולהפך), זה אומר שאנחנו חייבים לוודא שהאתר שלנו לא רק מותאם SEO, כלומר לחיפוש בגוגל - אלא גם מותאם GEO, Generative Engine Optimization, מותאם לחיפוש AI. בזום החודשי של אפריל זה היה הנושא הראשי, איך מתאימים את האתר לחיפוש AI - וכן, יש הקלטה. הנה היא כאן.
גם טיקטוק מעלה הילוך בהשפעה שלה על החיפוש
כי לא כל חיפושי המידע מטיילים ל-AI - כמו שאנחנו כבר יודעים, לא מעט מבני הדורות הצעירים, במיוחד ג'ןזי, מחפשים מידע בטיקטוק.
אז מה עשתה מלכת הסרטונים?
הוסיפה אפשרות להוסיף תיאור תמונה עבור מנועי חיפוש, או Alt Text בשפת ה-SEO... ואז גם הוסיפה אופציה אוטומטית לתיאור תמונה בעזרת AI.
למה?
כדי שמנועי החיפוש - בין אם הם של גוגל או AI - ידעו מה יש בתמונות שפרסמתי בקרוסלה בטיקטוק.
אז אם אתם מעלים קרוסלת תמונות לטיקטוק - אל תשכחו לבדוק את תיאור התמונה, ולוודא שיש בהם אזכור למותג! זה חשוב גם לטובת SEO וגם GEO, כמו שלמדנו בזום חדשות הדיגיטל.
ועדכון קטן אבל חשוב מהפרסום הממומן בגוגל
מערכת הפרסום של גוגל הוציאה עדכון חדש, עם אזהרה:
אל תנסו לעבוד על המערכת, ולהציב יותר ממודעה אחת במיקום (פלייסמנט) אחד במקביל.

ובמילים קצת יותר ברורות, אל תהיו טמו.
טמו, בעזרת הרבה מאוד כסף וכמה וכמה מנהלי קמפיינים ואפילייט, הצליחה "לעבוד" על המערכות של גוגל ולהציב כמה מודעות שלה באותו מיקום - למשל, בקרוסלות של גוגל שופינג.
לקח לה קצת (הרבה) זמן, אבל גוגל התאימה את האלגוריתמים של המערכת, ומעכשיו אסור - ומי שיפר את הכלל, במיוחד פרסומי אפילייט שעובדים נגד הכללים, מסתכנים בהשעיית חשבון המודעות - על כל המידע שנצבר בו.
לרובנו המוחלט זו נשימה לרווחה - פחות תחרות לא הוגנת בפרסום גוגל.
אבל אם אתם עובדים עם כמה מנהלי קמפיינים, או כמה גורמי אפילייט, כדאי לוודא שאתם לא גורמים בלי כוונה להצגת כמה מודעות מהמותג באותו מיקום במקביל... חבל על המידע בחשבון. הוא יקר.
רגע לפני הקטנות לסיום -
היה מעניין עד כה? רוצה לקבל מייל חודשי רק עם חדשות הדיגיטל הרלוונטיות לניהול שיווק - ומה עושים איתן?
כאן נרשמות ונרשמים:
קטנות לסיום:
אחד מכלי ה-AI האהובים עלי, NotebookLM, מקבל שדרוג משוגע - נוטבוקLM הנפלאה מבית גוגל היא מערכת שקוראת בשבילכם ערימות ענק של מידע, ואז שולפת ממנו תובנות ומציגה אותו איך שנוח לכם.
רוצים להפוך הר של מאמרים לטיימליין? תקציר מנהלות? לשלוף רק סטטיסטיקות מסוימות - אבל מתוכללות מכל המאמרים? להפוך אותם לפודקאסט (כן, משם באו כל הפודקאסטי-AI של גבר ואישה מדברים על כל דבר שתתנו להם)? נוטבוקLM תעשה הכל בקלילות, והיא כמעט שלא הוזה בדרך, כי שליפת התובנות היא מהמידע שנתתי לה. ועכשיו היא מקבלת את העדכון הכי נדרש: קחי את המאמרים שלי... ובואי תגלי עוד מאמרים רלוונטיים למידע שכבר יש לי!
אם אתם מתעסקים עם לשלוף מה שחשוב מתוך הר מידע - נגיד, לעבור על כלללללל חדשות הדיגיטל כל שבוע ולהבין מה באמת משנה את תכניות השיווק שלנו - זה כלי מדהים. וחינמי. נסו ותיהנו.
אמזון מתנסה עם "סוכן קניות" ב-AI
חברת הקניות הענקית השיקה ניסוי שבו רוכשים קבועים יכולים להגדיר לסוכן AI מה מעניין אותם - איזה מוצרים ואילו חידושים - והוא יסרוק כל מוצר שעולה ומחיר שיוריד, ויציע להם מדי פעם הזדמנויות.
אותה אמזון רוצה שהקונים יצפו בסרטונים
היא כבר עובדת עם ערוץ פנימי של המלצות על פי תחומי עניין
וגם הגישה הצעה ברגע האחרון לרכישת השת"פ עם טיקטוק בארה"ב - שניה לפני סגירת ההצעות. כרגע הסיכוי הטוב ביותר לחתימת עסקה עם בייטדאנס הוא דווקא קונסורציום של חברות שישתפו פעולה, אבל אין ספק שלאמזון "ערוץ קניות" משלהם בטיקטוק ארה"ב יכול להיות בוננזה משוגעת.
מה קורה באמת עם עסקת טיקטוק?
עסקה מתוקתקת היטב של קונסורציום חברות עם טיקטוק כבר אושר ע"י הממשל האמריקאי, בייטדאנס (האמא הסינית של טיקטוק) וכולם... ואז לא אושר על ידי ממשלת סין, שכועסת על המכסים שטראמפ מטיל עליה. רוצה מלחמת סחר? תקבל מלחמת סחר. טראמפ מצידו האריך בעוד 75 יום את האישור לטיקטוק לפעול בלי עסקה בארה"ב. נמשיך לעקוב, כמו שאומרים.

אפשר להתייעץ איתך? כן.
איזו טכנולוגיה מתאימה, איזה ערוץ שיווקי נכון, איזו מערכת CRM תתאים או איזו אסטרטגיית משפיענים תקלע בול?
שלחו מייל או קבעו שיחה אישית!
היה מעניין?
כאן נרשמים לקבל את חדשות הדיגיטל למייל.
ואפשר גם לשתף בעזרת הכפתורים כאן למטה:
Comments